från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Nu lanseras svenskodlad baljväxtfärs i butikerna

Publicerad Företag Konsument

Nu släpps Axfoundations prisbelönta baljväxtfärs gjord på de svenska baljväxterna sötlupin, åkerböna och gråärt till en bredare marknad med nya Färsodlarna. Baljväxtfärsen säljs av Färsodlarna under varumärket Svenskodlad Färs till konsument, och som Svensk Baljväxtfärs till restauranger och offentliga kök – och den märks med Från Sverige.

Svenskodlad färs

Från böna till färdig produkt

Idén att ta fram ett svenskt och växtbaserat alternativ till traditionell köttfärs föddes 2017. Tillsammans med handel, kockar, lantbrukare och forskare har Axfoundation utvecklat produkten Svensk Baljväxtfärs som består av sötlupin, åkerböna, gråärt och rester från kallpressad rapsproduktion samt lite salt. Baljväxtfärsen har fått stort uppmärksamhet och för att nu nå ut till en bredare marknad lämnar Axfoundation över den fortsatta kommersialiseringen till det nystartade bolaget Färsodlarna.

Framöver säljs baljväxtfärsen av Färsodlarna under varumärket Svenskodlad Färs till konsument, och som Svensk Baljväxtfärs till restauranger och offentliga kök via Grönsakshallen Sorunda och Martin & Servera.


Färsodlarna Oddgeir, Mats, Agnes och Emma. 

– Vi är mycket stolta över att ta över ägarskapet för denna unika innovation. Vårt mål på Färsodlarna är att ge människor tillgång till fantastisk, god, växtbaserad mat som är lätt att tillaga. Då gör vi det enkelt och gott att minska sitt klimatavtryck. Vår första produkt är Svenskodlad Färs som lanseras i dagligvaruhandeln i mitten av mars, berättar Oddgeir Hole, VD, Färsodlarna.

Svenskodlad baljväxtfärs på svenska baljväxter

Färsen innehåller enbart de tre baljväxterna sötlupin, gråärt, åkerböna samt raps från svenska åkrar. Baljväxterna blötläggs innan de kokas och blandas med rapspasta och en gnutta salt. Sedan mals allt ner till en fin svenskodlad färs som funkar utmärkt att använda precis som vanlig köttfärs.

Sötlupin

Sötlupin är en proteinrik baljväxt som näringsmässigt liknar sojabönan, men som går att odla i Sverige. Inte att förväxla med den giftiga trädgårdslupinen som växer i landets vägkanter.

Gråärt

Gråärt är en nordisk ikon som liknar den mångsidiga kikärten. Gråärten ger den svenskodlade färsen en god, fyllig och nötig smak. En historiskt viktig baljväxt som börjar bli allt trendigare att använda i matlagning.

Åkerböna

Trots sin goda smak har den tidigare mest använts som djurfoder. Åkerböna ger den svenskodlade färsen struktur i form av fiber, protein och massvis med umami.

Raps

Raps bidrar med vitaminer och nyttiga fetter. Resterna från tillverkningen av kallpressad rapsolja, rapspasta, binder ihop de magra baljväxterna och ger färsen en fyllig konsistens och nötig smak.


Den svenskodlade färsen från Färsodlarna är märkt med Från Sverige vilket betyder att produkten är odlad, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.


Visste du att…

  • Marknaden för växtbaserade proteinprodukter har vuxit med nästan 16 procent per år de senaste tre åren. (Källa: Macklean)
  • Andelen svenska råvaror i de växtbaserade proteinprodukter som finns på marknaden är liten. Istället dominerar importerad soja. (Källa: Macklean)
  • Endast 2% av all odlingsmark i Sverige används för baljväxter. 80% av den svenska baljväxtproduktionen går till foder, 3% av skörden hamnar på svenska tallrikar. (Källa: Jordbruksverket)

Mer information

Läs mer om Färsodlarna och Svenskodlad färs inne hos Färsodlarna

Axfoundations pressmeddelande 210223 – Axfoundations baljväxtfärs växer till sig hos nya Färsodlarna

Relaterade inlägg

Låt märket jobba i din marknadsföring!

Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Här får du tips!

Rekordhögt förtroende för livsmedelsindustrin

91 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende 2013.

Allt enklare att se ursprung på mat & dryck i butik

Idag tycker fler än 4 av 10 (40%) att det är enkelt att se ursprunget, jämfört med knappt 25% när Från Sverige etablerades 2016. Det visar den nya undersökningen från Demoskop.