från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Idag fyller Från Sverige-märkningen 4 år!

Publicerad Konsument

Idag är det 4 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades. Sedan dess har utvecklingen varit stark och stabil. Idag använder nära 190 företag märket på över 10 000 godkända råvaror, livsmedel och växter i butiker och på restauranger. Från Sverige-märket är både välkänt, efterfrågat och har ett högt förtroende hos konsumenterna. Tack att du tittar efter märket!

Från Sverige-märkningen 4 år

Pressmeddelande 2020 04 20.

Ursprungsmärkningen gör det enkelt för konsumenten att välja varor svenskt, och företagen kan med en tydlig och kontrollerad märkning lyfta sina svenskproducerade produkter. Sedan Från Sverige-märkningen lanserades för fyra år sedan har utvecklingen varit stark och positiv. På lanseringsdagen fanns den första Från Sverige-märkta mjölken i mejeridiskarna. Idag finns ett stort utbud av ursprungsmärkta produkter inom de flesta kategorier. Nära 190 företag har över 10.000 råvaror, livsmedel och växter godkända för Från Sverige-märkningen.

Från Sverige-märkningen är välkänd och efterfrågad

Svenskmärknings årliga attitydmätning* visade att mer än 84% känner till ursprungsmärkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. 8 av 10 konsumenter tycker att Från Sverige-märkningen är viktig och har högt förtroende för märkningen. Bland de unga vuxna är kännedomssiffran ännu större.

– Hela 92% av unga vuxna konsumenter, i åldern 18-35 år, känner till ursprungsmärkningen Från Sverige. De unga tycker även att svenska livsmedel är bra val ur miljö- och klimatsynpunkt, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Vad händer under 2020?

Årets projekt för tydligare Från Sverige-skyltning i butikerna är i full gång. En stor del av konsumentens köpbeslut av matvaror sker på plats i butiken eller via butikskedjornas appar**, och under året görs en kraftfull satsning på butiksmaterial med Från Sverige-märket. Butiker och företag kan inom kort beställa paketlösningar med skyltmaterial på Från Sverige hemsida.

Många av vårens och sommarens aktiviteter har ställts in eller flyttats till i hösten på grund av coronakrisen. Förhoppningen är att inplanerade event, däribland Årets Kock, Dagligvarugalan, Årets Bonde och White Guide Green, genomförs enligt plan. Från Sveriges digitala arbete rullar på och det märks ett stort engagemang för märkningen i sociala kanaler.

– Från Sverige-märkningen visar positiva siffror både i utveckling och kännedom. Det är glädjande för svensk livsmedelsindustri och handel, bönder och odlare. Vi riktar ett stort tack till alla som gör det enkelt att välja Från Sverige-märkta produkter som är odlade, födda och uppfödda, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.


Mer information

5 utmärkta skäl att titta efter ursprungsmärket!

Här är företagen som ursprungsmärker med Från Sverige 

Framgångsrikt Från Sverige sänker licensavgiften 1 juli 2020

Unga vuxna: Rekordhög kännedom för Från Sverige

Prisvärdhet viktigare än lågt pris för unga vuxna

Initiativtagarna till den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige är LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel, som tillsammans står bakom Svenskmärkning AB.

Relaterade inlägg

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.

Glassrapporten 2024

Glassrapporten 2024: Årets glasstrender

Under 2023 åt vi totalt ca 7,6 liter glass per person och SIA Glass rekordsålde sin ikoniska Glassbåt! Svensk glass, guldkant, nostalgi och medvetna konsumenter – det är årets trender inom glassvärlden enligt färska Glassrapporten 2024, som SIA Glass står bakom.