från sverige

Tillbaka

Idag fyller Från Sverige-märkningen 4 år!

Publicerad Konsument

Idag är det 4 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades. Sedan dess har utvecklingen varit stark och stabil. Idag använder nära 190 företag märket på över 10 000 godkända råvaror, livsmedel och växter i butiker och på restauranger. Från Sverige-märket är både välkänt, efterfrågat och har ett högt förtroende hos konsumenterna. Tack att du tittar efter märket!

FrånSverige4år

Pressmeddelande 2020 04 20.

Ursprungsmärkningen gör det enkelt för konsumenten att välja varor svenskt, och företagen kan med en tydlig och kontrollerad märkning lyfta sina svenskproducerade produkter. Sedan Från Sverige-märkningen lanserades för fyra år sedan har utvecklingen varit stark och positiv. På lanseringsdagen fanns den första Från Sverige-märkta mjölken i mejeridiskarna. Idag finns ett stort utbud av ursprungsmärkta produkter inom de flesta kategorier. Nära 190 företag har över 10.000 råvaror, livsmedel och växter godkända för Från Sverige-märkningen.

Från Sverige-märkningen är välkänd och efterfrågad

Svenskmärknings årliga attitydmätning* visade att mer än 84% känner till ursprungsmärkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. 8 av 10 konsumenter tycker att Från Sverige-märkningen är viktig och har högt förtroende för märkningen. Bland de unga vuxna är kännedomssiffran ännu större.

– Hela 92% av unga vuxna konsumenter, i åldern 18-35 år, känner till ursprungsmärkningen Från Sverige. De unga tycker även att svenska livsmedel är bra val ur miljö- och klimatsynpunkt, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Vad händer under 2020?

Årets projekt för tydligare Från Sverige-skyltning i butikerna är i full gång. En stor del av konsumentens köpbeslut av matvaror sker på plats i butiken eller via butikskedjornas appar**, och under året görs en kraftfull satsning på butiksmaterial med Från Sverige-märket. Butiker och företag kan inom kort beställa paketlösningar med skyltmaterial på Från Sverige hemsida.

Många av vårens och sommarens aktiviteter har ställts in eller flyttats till i hösten på grund av coronakrisen. Förhoppningen är att inplanerade event, däribland Årets Kock, Dagligvarugalan, Årets Bonde och White Guide Green, genomförs enligt plan. Från Sveriges digitala arbete rullar på och det märks ett stort engagemang för märkningen i sociala kanaler.

– Från Sverige-märkningen visar positiva siffror både i utveckling och kännedom. Det är glädjande för svensk livsmedelsindustri och handel, bönder och odlare. Vi riktar ett stort tack till alla som gör det enkelt att välja Från Sverige-märkta produkter som är odlade, födda och uppfödda, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.


Mer information

5 utmärkta skäl att titta efter ursprungsmärket!

Här är företagen som ursprungsmärker med Från Sverige 

Framgångsrikt Från Sverige sänker licensavgiften 1 juli 2020

Unga vuxna: Rekordhög kännedom för Från Sverige

Prisvärdhet viktigare än lågt pris för unga vuxna

Initiativtagarna till den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige är LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel, som tillsammans står bakom Svenskmärkning AB.

Aktuellt

Nytt butiksmaterial visar vägen till Från Sverige

Under våren har vi utvecklat och testat ett nytt butiksmaterial för Från Sverige som gör det ännu enklare att hitta Från Sverige-märkta varor i butiken. Nu är det här!

Ljuvlig blåbärsdessert av Martin Moses, Årets Kock

Vad sägs om rårörda blåbär med blåbärsmousse, smörstekt bovetekaka och vispad gryngrädde efter recept av Martin Moses, Årets Kock 2019? Vi säger mums!

Nya styrelseledamöter till Svenskmärkning AB

I Svenskmärknings styrelse invaldes två nya styrelseledamöter. I styrelsen sitter representanter från de tre ägarna LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.