från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Klimatsmart välja svensk ost istället för importerad

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Om alla svenskar bara skulle äta svenskproducerad ost, i stället för importerad, så skulle utsläppen av växthusgaser från ostkonsumtionen minska med 16 procent. Det visar nya beräkningar från Lantbrukarnas riksförbund, LRF, baserade på de senaste siffrorna från SCB och Jordbruksverket.

LRF information om ost, [email protected]. Publicerat 2019 02 12.

Klimatsmart välja svensk ost istället för importerad

Vilken mat vi väljer påverkar klimatet, något som den så kallade EAT Lancetapporten uppmärksammat. Ur klimatsynpunkt lönar det sig att välja närproducerat, inte minst när det gäller ost. Den svenska produktionen av mjölk orsakar i snitt 23 procent lägre utsläpp av så kallade koldioxidekvivalenter, än snittet för mjölk producerad i andra EU-länder, berättar Monica Demorior, hållbarhetsexpert på LRF Mjölk.

– Eftersom svenskarnas ostkonsumtion i dag bara till 45 procent utgörs av svensk ost, skulle vi minska utsläppen för osten med 16 procent om man valde enbart svensk ost, i stället för importerad, säger Monica Demorior och nämner att de största importländerna är just EU-länder som Danmark, Nederländerna och Tyskland.

Hon fortsätter:

– Det pratas ju mycket om metan från kor, men enbart fem procent av de globala utsläppen kommer från metan från idisslande djur, åtta procent består av fossilt metan och hela 74 procent orsakas av fossil koldioxid. Mitt tips är att man ska fortsätta äta ost, men välja svenskt.

Välmående kor högproducerande

Det finns flera anledningar till att den svenska mjölkproduktionen genererar minst koldioxid i EU, jämfört med EU-snittet, berättar Palle Borgström, LRFs förbundsordförande:

– Den låga klimatpåverkan hänger ihop med att vi har en hög djurvälfärd med friska djur och lägst antibiotikaanvändning i EU. När korna mår bra, producerar de också mycket mjölk. Dessutom har Sverige unikt goda förutsättningar för mjölkproduktion med naturliga betesmarker och hög produktion av eget foder.

Om vi i dag har en självförsörjningsgrad på ost om 45 procent, vad behövs för att Sveriges bönder ska kunna leverera på högre nivåer?

– Att konsumenterna väljer svenskt ost. Med ökad efterfrågan kan vi växla upp produktionen, säger Palle Borgström.

35 procent fler kor

– Med tanke på att vi tidigare har haft många fler mjölkkor så finns det förutsättningar för att öka antalet. För att komma upp i 100 procent självförsörjning på alla mjölkprodukter skulle antalet kor behöva öka med 35 procent. Det skulle även bidra med 6000 nya arbetstillfällen på landsbygden och ökad biologisk mångfald som i dag hotas av bland annat för få betesdjur, säger Monica Demorior.

Fakta

  • Sveriges självförsörjning av ost sjunker. År 2017 var den 45 procent. År 2007: 68 procent och 1997: 86 procent.
  • 2017 åt svenskarna totalt 195 000 ton ost. 2007 var motsvarande siffra 160 000 ton och 1997 137 000 ton.
  • För att tillverka 1 kilo ost går det åt cirka 10 kilo mjölk. Utsläppen för att producera 1 kilo svensk mjölk är 1 kilo koldioxidekvivalenter, EU-genomsnittet är 1,3 kilo.
  • I Sverige finns i dag 319 000 mjölkkor, att jämföra med 1930-talet då vi hade 2 miljoner mjölkkor.

Källor: SCB, Jordbruksverket, Svenskt Kött, Lesschen et al Greenhouse gas emission profiles of European livestock, 2011


Mer information

Ostfestivalen i Stockholm 16-17 februari 2019
Läs mer på lrf.se 
Företag som märker med Kött från Sverige, Från Sverige, Mjölk från Sverige
Mer om ost på frånsverige.se

 

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.