Instagram Från Sverige – Blomsterfrämjandet tar över
Med jämna mellanrum låter vi företag som använder ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige eller Mjölk från Sverige ta över vårt instagramkonto för att berätta varför och hur de använder ursprungsmärkningen. De kan visa sin verksamhet, sin arbetsdag, märkta produkter eller berättar mer om hur de jobbar för att vi ska lära känna dem bättre. Här presenterar vi våra kuratorer inför veckan som kommer.
Svensk blomsterglädje i varje hem
Under vecka 7 tar Blomsterfrämjandet – @blomsterframjandet – över Från Sveriges instagramkonto. Blomsterfrämjandet är en branschorganisation vars uppdrag är att sprida information och inspiration om svenskodlade krukväxter, lökväxter, utplanteringsväxter och tulpaner. Här berättar projektledare Malin Hidesäter mer om Blomsterfrämjandet.
Vilka är ni på Blomsterfrämjandet?
Vi är två projektledare på Blomsterfrämjandet, Erika Wallin som är hortonom och så jag som är stylist och florist. Vi jobbar främst med information till media, handeln och mot konsument. Det kan till exempel vara pressreleaser, pressträffar, publika event och sociala medier.
I Blomsterfrämjandet ingår projekten Tulpankampanjen, Stars for Europe, Årets Pelargon samt Pelargonium for Europe. Blomsterfrämjandet ägs av LRF Trädgård.
Vad är det roligaste med ert jobb?
Det är mycket som är roligt när man arbetar med så härliga produkter. Men roligast av allt är kontakten med odlarna och att få förmedla deras historia till våra målgrupper. Det är många fina möten med olika människor.
Hur ser ni på märket Från Sverige?
Vi arbetar just nu mycket med tulpaner och de bär märket Från Sverige. Det är bra för konsumenter med den tydlighet som märkningen ger.
I år firar Blomsterfrämjandet 50 år. Under hela vecka 7 gästspelar de på Från Sveriges Instagramkonto, följ dem där!