från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

I äppellunden med Äppelriket under Årets Kock

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Konfettin dansade i luften och vinnaren av Årets Kock 2018 David Lundqvist hade precis fått sin guldmedalj runt halsen. Vi kan nog förutsätta att han just i det ögonblicket var både väldigt lycklig och lättad att de 2 dagarnas ansträngningar var över. Stort grattis till segern säger Från Sverige och Äppelriket, som stod för äpplena under råvarutestet.

Under torsdagen före finalen testades finalisternas råvarukunskaper, där de bland annat skulle namnge fem äppelsorter från Äppelriket. Det hade de kunnat få god hjälp med i vår och Äppelrikets monter under fredagen och lördagen, där bland annat de sorter som tävlingsdeltagarna i Årets Kock försökt sätta namn på kunde provsmakas. Det gick åt många lådor äpplen och många liter must i den välbesökta montern under de två Årets Kock-dagarna.

Smakrika svenska äpplen för kockar och äppelälskare

Endast ett av fyra äpplen som äts i Sverige svenska. För att lyfta de smakrika svenska äppelsorterna hade märket Från Sverige tillsammans med Äppelriket en monter på Årets Kock. I Sverige är förutsättningarna för äppelodling utmärkta och idag kan vi äta svenska äpplen året runt tack vare ny lagringsteknik. Sveriges klimat och den korta frakttiden gör att svensk frukt får hänga längre på sin gren, och det ger en större smakkomplexitet. Dessutom är reglerna i Sverige strikta och enligt lag får man inte efterbehandla frukten, vare sig med svampskydd eller vax.

Provsmakning och kunskap i äppellunden

Äppelrikets odlare berättade om äppel- och fruktodlingen och bjöd såväl kockar som privatpersoner att jämföra smaken på 6 sorters äpplen. Två sorters äppelmust av Saga och Santana provsmakades också i den alldeles egen äppellund med tolv unga, vackra äppelträd, där Från Sverige-märken dinglande från grenarna.

Med äppleblommor i håret, redo för frågor och diskussioner fanns Helena Rimfors, fruktodlare från Brösarp i Österlen. På sin gård odlar hon ett antal olika sorter bland annat de som besökarna kunde smaka. Rubinola, Ingrid Marie, Saga, Santana, Aroma och Cox Orange är alla svenska äpplen som har sin alldeles egna karaktär, smak och växtsäsong.

– Du vet väl att du kan få tag på svenska äpplen hela året om, så fråga efter svenska äpplen och gärna specifika sorter. Vi börjar vår säsong tidigt i september med Alice och avslutar sent med Gloster och Elise, säger Helena.

Henrik Stridh, vd Äppelriket Österlen, menar att provsmakning av olika äppelsorter är lika komplext och roligt som att smaka på vin eller olivolja.

– Att gå in i äpplenas smakvärld är en fantastisk upptäcktsresa, varje sort har sin arom och ett unikt förhållande mellan sötma och syrlighet. Fortsätter man sedan med must och cider så tar smaksensationerna aldrig slut.

Sommarens torka kommer påverka svenska råvaror under lång tid. På Inspirationsscenen: Fredrik Eriksson, krögare, Maria Forshufvud, Svenskmärkning/Från Sverige, Åsa Odell, grisbonde LRF och Henrik Stridh Äppelriket.

 

Märket Från Sverige & Svenskt Kött på Årets Kock

Filmen om Årets Kock 2018

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.