från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Högt förtroende för Sveriges bönder

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Konsumenterna litar på Sveriges bönder. Nio av tio har mycket eller ganska stort förtroende för att jordbrukarna i Sverige producerar bra mat. Förtroendet är även högt för bonden när det gäller att bidra till ett hållbart samhälle, och som samhällsaktör. Det visar en analys gjord av undersökningsföretaget Ipsos, på uppdrag av Lantbrukarnas riksförbund, LRF.

Pressmeddelande 12 juli 2017 Lantbrukarnas riksförbund, LRF


Starkt stöd från konsumenterna

De 1000 tillfrågade konsumenterna som deltog i Ipsos-undersökningen fick ta ställning till påståenden i tre områden: förtroendet för bonden generellt, bondens roll ur miljö- och hållbarhetsperspektiv samt bonden som livsmedelsproducent.

Resultatet visade att konsumenterna hyser högt förtroende för landets jordbrukare inom alla tre områden.

  • 74 procent tycker att Sveriges bönder har mycket eller ganska stor betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd.
  • 71 procent tycker att Sveriges bönder bidrar till ett mer hållbart samhälle och lägre klimatpåverkan.
  • 88 procent av de tillfrågade värderar råvaror och mat från Sveriges bönder mycket eller ganska högt.

– Det otroligt glädjande att konsumenterna visar starkt stöd. Det är en bekräftelse på att de har ett stort engagemang för hur maten produceras och ett stort förtroende för det arbete bönderna lägger ner för att producera högkvalitativa produkter, säger Palle Borgström, förbundsordförande Lantbrukarnas riksförbund, LRF.

Bara inom ett område märks en viss försvagning av konsumenternas förtroende för svenska lantbrukare, det är inom området klimat och hållbarhet. Även om 71 procent tycker att svenska bönder bidrar till ett hållbart samhälle och lägre klimatpåverkan så är det en nedgång med 5 procentenheter jämfört med förra årets undersökning.

– Det är ett tecken på att konsumenternas engagemang för hållbarhet och klimat ökar. Vi måste svara upp mot det med en hög ambitionsnivå både vad gäller klimatarbetet men också vår kommunikation för att visa att Sveriges jordbruk är mer klimatsmart än andra länders, säger Palle Borgström och fortsätter:

– För varje generation så kommer fler och fler längre och längre ifrån lantbruket och hur produktionen av mat går till. Vi i LRF har ett jobb att göra att informera om hur maten produceras och vilka mervärden det svenska jordbruket skapar: låg användning av antibiotika och ingen användning av hormoner, god djuromsorg och effektiv produktion av växtodling med ny teknik. Det handlar också om att visa djurens betydelse för att hålla hagmarker öppna och upprätthålla en stor biologisk mångfald. Dessutom skapar det gröna näringslivet jobb och bidrar till självförsörjning av livsmedel och de varor som behövs för att producera mat.

Många positiva, få negativa

Agneta Hallström, ansvarig för undersökningen från Ipsos, tycker att resultatet är positivt för Sveriges bönder:

– Vi mäter många sammanhang där vi tittar på konsumenters förhållande till olika saker och det här är ett starkt resultat i kraft att många är positiva och så få negativa. Många är positiva både vad gäller förtroendet för bonden, hur man ser på bonden utifrån ekonomi och välstånd samt klimat och hållbarhet, säger Agneta Hallström.

Ipsos gjorde undersökningen mellan den 20 april och den 3 maj i år. 1000 personer från 16 år och uppåt från hela Sverige intervjuades. Det är femte året i rad som undersökningen görs för att ta reda på konsumenternas attityd till bönder som matproducent, samhällsaktör och miljöarbetare.


Läs mer om odling, uppfödning och livsmedel från Sverige

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.