från sverige

Tillbaka

Hållbarhet på riktigt – vårt tema hos Martin & Servera

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

"Hållbarhet på riktigt" var temat på den programpunkt Svenskmärkning och KLS Ugglarps höll i på Martin och Serveras Smak- och inspirationsmässa i Umeå och Stockholm.

Martin & Servera, Sveriges ledande restaurang- och storköksspecialist, höll en Smak- och Inspirationsmässa i Umeå den 1 november och i Stockholm den 6 november där Svenskmärkning och KLS Ugglarps deltog i programmet.

Använda hela djuret och Kött från Sverige

På scenen talade Jonas Tunestål, vd KLS Ugglarps, och Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning, om ”Hållbarhet på riktigt”. Moderator var Mattias Larsson, även känd som Fredagskocken från radio och tv. Hållbarhet på riktigt handlar om att ta vara på hela djuret, minskar svinnet, om nötkött med kvalitet och biologisk mångfald som gynnas av betande djur. Jonas berättade om KLS Ugglarps arbete och Maria om bland annat märket Kött från Sverige och kriterierna för märkningen – född och uppfödd, förädlad och förpackad i Sverige.

Styckningsdelar av SRB

Vid sidan av scenen stod Anders Lundbladh, från KLS Ugglarps, och styckade en bakdel av en mjölkko av SRB-ras för att visa de olika nötdelarna. Publiken bjöds på ett utmärkt smakprov på flankstek tillagad av Mattias Larsson.

Svenskt kött hos Martin & Servera

Eftersom det är många som efterfrågar svenska produkter hos Martin & Servera kan deras kunder välja svenskt kött med märkningen Kött från Sverige. Det är ett led i Martin & Serveras arbete för att stödja svensk livsmedelsproduktion i syfte att öka tillgängligheten av regionala och småskaliga produkter.


Mer information & bilder

Läs om KLS Ugglarps

Mer om Martin & Servera

Märket Kött från Sverige

 

Aktuellt

LRF firade 100 år med historiskt Framtidsmingel

LRF firar 100 år och bjöd in till ett historiskt framtidsmingel i Stockholm, där gästerna gjorde en resa i tid och rum från 1917 till 2017. Vi var på plats, berättade om märkningen och visade utmärkta råvaror, livsmedel och växter.

LRFs kampanj #jagbryrmig lyfter svensk mat

Nu startar LRFs kampanj Jag bryr mig / Tack för att du bryr dig med Emilia Astrenius Widerström som en av frontfigurerna. Med den vill Sveriges lantbrukare visa att hållbarhetsfrågorna både är viktiga och komplexa.

Svenskarna vill ha mer svenskt i matkassen

Enligt en stor undersökning av Livsmedelsföretagen vill svenskarna ha mer svenskt och ekologiskt i matkassen, och viktigast är att maten och drycken är producerad i Sverige.