från sverige

Tillbaka

Gäsenes nya förpackningar lyfter Mjölk från Sverige

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Västsvenska Gäsene Mejeri storsatsar med ny logotyp, ny förpackningsdesign och en omfattande lanseringskampanj. Mjölk från Sverige-märket på ostarnas nya förpackningar visar tydligt ursprunget. Gäsene Mejeri, idag Sveriges minsta mejeriförening, är den lilla kooperativa uppstickaren, som med sina 27 bönder som ägare står för 2 procent av den svenska hårdosttillverkningen.

Gasene

– Nu byter alla våra ostar förpackningskostym, säger Claes Persson, vd, Gäsene Mejeri. Det innebär bland annat att Mjölk från Sverige-märket får ett större utrymme på förpackningen.

– Vi har renodlat designen på osten och vill lyfta vårt svenska ursprung tydligt. Mjölk från Sverige-märket har hög trovärdighet och står för svensk råvara, tillverkad, förpackad och kontrollerad i Sverige. En svensk flagga som märke står tyvärr inte alltid för samma saker som Mjölk från Sverige-märket, säger Peter Edqvist, marknadsansvarig.

Sveriges minsta mejeriförening

Gäsene Mejeri, idag Sveriges minsta mejeriförening, är den lilla kooperativa uppstickaren, som med sina 27 bönder som ägare står för 2 procent av den svenska hårdosttillverkningen. Här tillverkas nästan 10 000 kg ost per dag. Ostarna görs på mjölk från kor som betar på gårdar inom 25 km radie från mejeriet i Ljung.

— Det är närproducerat på riktigt! Gäsene är det enda området i Sverige där antalet kor och mjölkproduktionen ökar år från år, tack vare den populära Gäsene-osten, säger Claes.

Det ligger ett stort hantverkskunnande bakom de krämiga och gräddiga ostarna.

– Här gör vi ostar som förr i tiden; runda ostar som ska hyvlas med runda kärleksfulla tag, säger Claes.

Omfattande kampanj för nya designen

Gäsene Mejeri tillverkar ett tjugotal ostar, bland annat den klassiska Hushållsosten (lagrad från 2 månader), magra Gäsene Special 17% (lagrad från 11 månader) och Bondmora Extralagrad (lagrad från 15 månader) – en av årets tre nyheter.

– Den nya förpackningsdesignen andas genuin premiumkänsla och tar oss tillbaka till mejeriets anor sedan 1931, säger Peter.

I slutet av februari drar Gäsene Mejeri igång en omfattande kampanj och Mjölk från Sverige-märket finns givetvis med i den buss-, spårvagn-, bio- och tv-reklam som ska sätta de västsvenska ostarna på kartan.

Till mejeriets 100 årsjubileum år 2031 satsar företaget på att, enligt sin hållbarhetsplan, lansera den fossilfria ostskivan, det vill säga en koldioxidneutral ostskiva.


Mer information

Läs mer om Gäsene Mejeri 

Märket Mjölk från Sverige

Om ost

 

2020 02 24

Aktuellt

ICA lyfter svenska växter med Från Sverige-skyltning

Den här våren behöver svenska odlare och deras växter och blommor extra uppmärksamhet från butiker och kunder. ICA tar initiativet att skylta mer med Från Sverige.

Framgångsrikt Från Sverige sänker licensavgiften

Den starka, positiva utvecklingen för Från Sverige-märkningen gör att licensavgiften sänks den 1 juli 2020. Närmare 190 företag använder märket på mer än 10 000 produkter.

Örtstekt lammrostbiff à la Martin Moses, Årets Kock

Svenska råvaror ligger Martin Moses, Årets Kock 2019, varmt om hjärtat. Här är hans recept på örtstekt lammrostbiff med rostad blomkål och krämigt matvete att njuta av i påsk.