från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Gäsenes nya förpackningar lyfter Mjölk från Sverige

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Västsvenska Gäsene Mejeri storsatsar med ny logotyp, ny förpackningsdesign och en omfattande lanseringskampanj. Mjölk från Sverige-märket på ostarnas nya förpackningar visar tydligt ursprunget. Gäsene Mejeri, idag Sveriges minsta mejeriförening, är den lilla kooperativa uppstickaren, som med sina 27 bönder som ägare står för 2 procent av den svenska hårdosttillverkningen.

Gasene

– Nu byter alla våra ostar förpackningskostym, säger Claes Persson, vd, Gäsene Mejeri. Det innebär bland annat att Mjölk från Sverige-märket får ett större utrymme på förpackningen.

– Vi har renodlat designen på osten och vill lyfta vårt svenska ursprung tydligt. Mjölk från Sverige-märket har hög trovärdighet och står för svensk råvara, tillverkad, förpackad och kontrollerad i Sverige. En svensk flagga som märke står tyvärr inte alltid för samma saker som Mjölk från Sverige-märket, säger Peter Edqvist, marknadsansvarig.

Sveriges minsta mejeriförening

Gäsene Mejeri, idag Sveriges minsta mejeriförening, är den lilla kooperativa uppstickaren, som med sina 27 bönder som ägare står för 2 procent av den svenska hårdosttillverkningen. Här tillverkas nästan 10 000 kg ost per dag. Ostarna görs på mjölk från kor som betar på gårdar inom 25 km radie från mejeriet i Ljung.

— Det är närproducerat på riktigt! Gäsene är det enda området i Sverige där antalet kor och mjölkproduktionen ökar år från år, tack vare den populära Gäsene-osten, säger Claes.

Det ligger ett stort hantverkskunnande bakom de krämiga och gräddiga ostarna.

– Här gör vi ostar som förr i tiden; runda ostar som ska hyvlas med runda kärleksfulla tag, säger Claes.

Omfattande kampanj för nya designen

Gäsene Mejeri tillverkar ett tjugotal ostar, bland annat den klassiska Hushållsosten (lagrad från 2 månader), magra Gäsene Special 17% (lagrad från 11 månader) och Bondmora Extralagrad (lagrad från 15 månader) – en av årets tre nyheter.

– Den nya förpackningsdesignen andas genuin premiumkänsla och tar oss tillbaka till mejeriets anor sedan 1931, säger Peter.

I slutet av februari drar Gäsene Mejeri igång en omfattande kampanj och Mjölk från Sverige-märket finns givetvis med i den buss-, spårvagn-, bio- och tv-reklam som ska sätta de västsvenska ostarna på kartan.

Till mejeriets 100 årsjubileum år 2031 satsar företaget på att, enligt sin hållbarhetsplan, lansera den fossilfria ostskivan, det vill säga en koldioxidneutral ostskiva.


Mer information

Läs mer om Gäsene Mejeri 

Märket Mjölk från Sverige

Om ost

 

2020 02 24

Relaterade inlägg

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.