från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Frukt, grönt & växtbaserat — Från Sverige-veckorna

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Från Sverige-veckorna är igång! Vi frågade företag som använder Från Sverige-märkningen på frukt, grönt och växtbaserat vad de gör i butikerna under veckorna, som pågår mellan 20 september-3 oktober. Här kan du se vad SydGrönt tänker kring veckorna och vad Svegro, Äppelriket och Färsodlarna svarade.

Under två veckor lyfts Från Sverige-märkta varor fram i hela kundvarvet, cirka 900 butiker skyltas upp med Från Sveriges butiksmaterial och ett stort antal livsmedelsföretag skyltar upp sina varor extra, har kampanjer och kommunicerar i sina kanaler.

Det görs för att vi vill göra det enklare för dig som handlar att välja Från Sverige-märkta varor, vilket betyder att varorna är odlade eller födda och uppfödda i Sverige, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige.

Vi frågade företagen tre frågor:

  1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

  2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

  3. Vad väntar ni er av Från Sverige-veckorna?


Svegro

— Våra säljare jobbar aktivt i butik med att märka upp vår svenska pesto, bearnaisesåser, örtsåser och bondbönsgrytor med Från Sverige-vipporna under Från Sverige-veckorna. Vi lyfter även Från Sverige-veckorna i våra egna sociala medier.

— Många svenska konsumenter vill köpa svenskproducerade produkter och behöver ofta lite extra hjälp för att hitta dessa i butik. Från Sverige-märkningen är väletablerad och den mest eftersökta märkningen på livsmedel som 37% (Novus Livsmedelsbarometern 2021) av alla konsumenter letar efter.

— Det blir en stor kraft när flera leverantörer samlar sig och tillsammans med styrkan i Från Sveriges marknadsföring och butiksanpassade material lyfter svenska produkter i butik.

Caroline Wetterstrand på Svegro



Skyltar med Utmärkta äpplen! och Utmärkta päron! gick ut i 45.000 respektive 5.000 backar.

Äppelriket

— Äppelriket vill se till så att alla butiker inom alla olika koncept får riktigt bra äpple, päron och plommon under Från Sverige-veckorna 38-39. Vi vill att alla konsumenter ska känna att vi lyfter svensk produktion och visar på den mångfald, yrkesstolthet och genuina smak som vi odlar fram, i vårt fantastiska odlingsland. Det finns så mycket vi vill berätta och det allra bästa är att visa upp en palett med fantastiska äpple och päron. Vi skickar även med skyltar med budskapet ”Utmärkta äpplen!” och ”Utmärkta päron” vid leveranserna så att butiken kan sätta upp den vid frukten.

— Äppelriket har en stolt yrkeskår som gärna berättar om hur det är att odla frukt i Sverige. Ursprungsmärkningen är enkel att ta till sig oavsett om man är odlare eller konsument och den svarar nog på den frågan som många ställer: Vart är äpplet odlat? Från Sverige-märkningen är i sig genuin och enkel men fylld med massor av information för den vetgirige.

— Vi hoppas att Från Sverige-veckorna är starten i frukt- och grönt-disken på något som ändrar inriktning på mycket av produkternas ursprung. Sverige har fantastiska möjligheter att odla många olika sorters frukter, bär och grönsaker. Självförsörjningsgraden skulle kunna öka mycket för många av dessa produkter, men då måste konsumenten lätt hitta dem i butiken. Det gör man genom att visa att det kommer från Sverige!

Henrik Stridh på Äppelriket


Färsodlarna

— Under Från Sverige-veckorna väljer vi att skylta upp lite extra med det fina Från Sverige-materialet vi fått ta del av. Förutom märkningen på vår svenskodlade färs så vill vi att det i kyldisken syns tydligt att vår produkt är odlad, förpackad och förädlad i Sverige.

— Vi märker med Från Sverige för att det ska vara lätt att välja rätt och framför allt att välja svenskt. Vi är stolta över att ha den första färsen som odlats i Sverige och det vill vi visa.

— Våra förväntningar på veckorna är att konsumenten ska bli mer medveten om svenska produkter generellt. Vi hoppas också att veckorna kommer göra det enklare för konsumenten att välja svenskt.

Agnes Ros på Färsodlarna


SydGrönt odlar svenska grönsaker, frukter och bär och märker med Från Sverige-märkningen

SydGrönt

SydGrönt odlar svenska grönsaker, frukter och bär och märker med Från Sverige. SydGrönts samtliga odlare uppfyller de kriterier Från Sverige-märkningen har för att få märka sina produkter med ursprungsmärkningen. Utöver att odlaren måste vara miljö och kvalitetssäkrad med certifieringen IP Sigill Frukt & Grönt måste även varje produkt vara odlad, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

– SydGrönt hoppas att Från Sverige-märkningens kampanj kommer synliggöra de svenskproducerade råvarorna ännu tydligare och att det på så vis över tid kan öka Sveriges självförsörjningsgrad och efterfrågan på svenskproducerade produkter.

Läs mer på SydGrönt MyNewsdesk och Sydgrönt.se

 


Nytt butiksmaterial lyfter äpplen, päron och svamp

Inför Från Sverige-veckorna 2021 har vi tagit fram en del nytt butiksmaterial — har du sett dem i butiken? Äppelriket lägger med 45.000 A5-skyltar med Utmärkta Äpplen! och 5.000 skyltar med Utmärkta Päron! med frukten ut till butik. Svensk Ekosvamp/Hällesta skickar med hyllkantsetiketter med Utmärkt Svamp! med sin förpackade och lösviktssvamp där både Från Sverige-märket och KRAV-märket finns med.
Här kan du se butiksmaterialet du möter i butiken — titta efter märket!


Butiksmaterial
Från Sverige-märket gör det enklare att hitta svenskt i butiken

Undersökningar visar att det blivit enklare att se ursprung på mat och dryck i butiken sedan ursprungsmärkningen lanserades, men det finns fortfarande mycket att göra. Undersökningar visar att 7 av 10 tycker att ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat, att det är viktigt med svenska råvaror och att man är beredd på att betala mer för svenska råvaror. 84% känner till Från Sverige-märkningen. (Demoskop april 2021)


Mer information

Från Sverige-märkt i hela butiksvarvet

Det händer under Från Sverige-veckorna!

Företag som märker med Från Sverige

Här är kriterierna för ursprungsmärkningen och vad som gäller för varor med flera ingredienser

Vill ni märka med ursprungsmärkningen Från Sverige? Så gör du.

 

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.