Från Sverige-märket 5 år – tidslinje
Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige har haft rekordfart sedan start! Idag kan du hitta märket Från Sverige på nära 10 800 produkter i hela butiksvarvet. I samband med Från Sverige-märkets 5-årsdag har vi gjort några nedslag som visar att det hänt mycket sedan märket lanserades 2016.
2016
April 2016
Från Sverige-märket invigs den 20 april 2016! Initiativet till ursprungsmärkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF. I Finland och Norge har ursprungsmärkning av ländernas produkter redan funnits i många år.
Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht klipper bandet och inviger märkningen Från Sverige med hjälp av Maria Forshufvud, dåvarande vd för Svenskmärkning AB.
Oktober 2016
Säsong för viltkött och från och med nu Från Sverige-märks även vilt- och renkött.
2017
Januari 2017
Flera företag ersätter importerade ingredienser med svenska råvaror för att kunna ursprungsmärka produkten, till exempel glass.
Mars 2017
Kockar och äppelodlare samlas för att sprida kunskap om svenska äpplen och de smarta lagringsmetoder som gör att vi nu kan äta svenska äpplen en större del av året.
April 2017
Premiär för ursprungsmärkningen Mjölk från Sverige.
September 2017
Tydliga märken på butikshyllorna, under kampanjen ”Titta efter märket”, hjälper dig att göra medvetna val.
Slutet av 2017
From Sweden-märket, för svenska livsmedel på export.
2018
Början av 2018
Nu hittar du Från Sverige-märket även på fisk och skaldjur.
Mars 2018
Från Sverige-märkta ägg är säkra ägg. Den rosa checken på ägget, står för certifierad svensk äggkvalitet. Den garanterar att hanteringen uppfyller världens hårdaste krav inom djurvälfärd, livsmedelssäkerhet, smittskydd och produktkvalitet.
Närodlade blommor håller länge och har kortare transporter till butik. Nu börjar odlare av blommor och växter att ursprungsmärka sina produkter.
Så klart ska även våra sällskapsdjur kunna serveras svensk mat. Premiär för ursprungsmärkt katt- och hundmat!
Maj 2018
Under parollen ”Med kärlek för svenska tomater” samlas tomatodlare och kockar för att bjuda på kunskap om svenska tomaters smaker och egenskaper.
Sommaren 2018
Svår torka i Sverige Många visar sin kärlek till de svenska odlarna och bönderna genom att öka sina inköp av svenska produkter, som till exempel svenskt nötkött. Från Sverige-märket bidrar med ett upprop till svenska restauranger för att de ska handla och servera mer svenskt kött.
2019
Med kampanjen Utmärkt vill vi visa att vi får så mycket gott på köpet när vi väljer svenska råvaror, livsmedel och växter.
Nu kan även restauranger visa sina gäster matens ursprung genom att använda Från Sverige-märket på menyns råvaror och maträtter.
2020
April 2020
Från Sverige-märket finns nu på finns det på över 10.000 produkter från nära 190 företag.
Maj 2020
Vi tar fram säsongsguiderna som gör det enklare för konsumenter att se vilka svenska grönsaker, frukter och bär som är i säsong månad för månad.
September/oktober 2020
Pilot för Från Sverige–veckan. Vi tar fram ett helt nytt butiksmaterial med Marketing Cliniq och skyltar upp i 300 butiker med Retail House.
Hela 2020
Året präglas av coronapandemin. Coronavirusets spridning påverkar aktörer i hela livsmedelskedjan. Många företag och restauranger har det tufft, inte minst småföretagare och mindre producenter. Vi jobbar på med att fortsätta lyfta svenska råvaror, livsmedel och växter och de mervärden som kommer på köpet. Vi ser sett ett ökat intresse för den svenska självförsörjningsgraden och vikten att välja svenskt.
2021
Märket fyller 5 år!
På bara fem år har ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige nått en varumärkeskännedom på 84%, 200 märkesanvändare är anslutna och nära 10 800 produkter är idag godkända för märkning.
I år står en helt ny aktivitet på agendan – Blomveckorna v. 23-24. Butikskedjor och företag som använder Från Sverige-märkningen har även bjudits in in för att planera Från Sverige-veckorna 2021!
Mer information
Därför ska du titta efter märket Från Sverige
Allt enklare att se ursprung på mat & dryck i butik
Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige har många samarbeten med aktörer, organisationer och företag. Vi sponsrar och stödjer även event och tävlingar där vi i gott sällskap lyfter svenska råvaror, livsmedel och växter. Från Sverige sponsrar