från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige-märket 5 år – tidslinje

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige har haft rekordfart sedan start! Idag kan du hitta märket Från Sverige på nära 10 800 produkter i hela butiksvarvet. I samband med Från Sverige-märkets 5-årsdag har vi gjort några nedslag som visar att det hänt mycket sedan märket lanserades 2016.


2016 

April 2016

Från Sverige-märket invigs den 20 april 2016! Initiativet till ursprungsmärkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF. I Finland och Norge har ursprungsmärkning av ländernas produkter redan funnits i många år.

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht klipper bandet och inviger märkningen Från Sverige med hjälp av Maria Forshufvud, dåvarande vd för Svenskmärkning AB.

Oktober 2016

Säsong för viltkött och från och med nu Från Sverige-märks även vilt- och renkött. 


2017

Januari 2017

Flera företag ersätter importerade ingredienser med svenska råvaror för att kunna ursprungsmärka produkten, till exempel glass.

Mars 2017

Kockar och äppelodlare samlas för att sprida kunskap om svenska äpplen och de smarta lagringsmetoder som gör att vi nu kan äta svenska äpplen en större del av året.

April 2017

Premiär för ursprungsmärkningen Mjölk från Sverige. 

September 2017

Tydliga märken på butikshyllorna, under kampanjen ”Titta efter märket”, hjälper dig att göra medvetna val.

Slutet av 2017

From Sweden-märket, för svenska livsmedel på export. 


2018

Början av 2018

Nu hittar du Från Sverige-märket även på fisk och skaldjur.

Mars 2018

Från Sverige-märkta ägg är säkra ägg. Den rosa checken på ägget, står för certifierad svensk äggkvalitet. Den garanterar att hanteringen uppfyller världens hårdaste krav inom djurvälfärd, livsmedelssäkerhet, smittskydd och produktkvalitet.

Närodlade blommor håller länge och har kortare transporter till butik. Nu börjar odlare av blommor och växter att ursprungsmärka sina produkter.

Så klart ska även våra sällskapsdjur kunna serveras svensk mat. Premiär för ursprungsmärkt katt- och hundmat!

Maj 2018

Under parollen ”Med kärlek för svenska tomater” samlas tomatodlare och kockar för att bjuda på kunskap om svenska tomaters smaker och egenskaper.

Sommaren 2018

Svår torka i Sverige Många visar sin kärlek till de svenska odlarna och bönderna genom att öka sina inköp av svenska produkter, som till exempel svenskt nötkött. Från Sverige-märket bidrar med ett upprop till svenska restauranger för att de ska handla och servera mer svenskt kött.


2019 

Med kampanjen Utmärkt vill vi visa att vi får så mycket gott på köpet när vi väljer svenska råvaror, livsmedel och växter.

Nu kan även restauranger visa sina gäster matens ursprung genom att använda Från Sverige-märket på menyns råvaror och maträtter. 

 


2020 

April 2020

Från Sverige-märket finns nu på finns det på över 10.000 produkter från nära 190 företag.

Maj 2020

Vi tar fram säsongsguiderna som gör det enklare för konsumenter att se vilka svenska grönsaker, frukter och bär som är i säsong månad för månad.

September/oktober 2020

Pilot för Från Sverigeveckan. Vi tar fram ett helt nytt butiksmaterial med Marketing Cliniq och skyltar upp i 300 butiker med Retail House.

Hela 2020

Året präglas av coronapandemin. Coronavirusets spridning påverkar aktörer i hela livsmedelskedjan. Många företag och restauranger har det tufft, inte minst småföretagare och mindre producenter. Vi jobbar på med att fortsätta lyfta svenska råvaror, livsmedel och växter och de mervärden som kommer på köpet. Vi ser sett ett ökat intresse för den svenska självförsörjningsgraden och vikten att välja svenskt.


2021

Märket fyller 5 år!

På bara fem år har ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige nått en varumärkeskännedom på 84%, 200 märkesanvändare är anslutna och nära 10 800 produkter är idag godkända för märkning.

I år står en helt ny aktivitet på agendan – Blomveckorna v. 23-24. Butikskedjor och företag som använder Från Sverige-märkningen har även bjudits in in för att planera Från Sverige-veckorna 2021!


Mer information

Därför ska du titta efter märket Från Sverige

Allt enklare att se ursprung på mat & dryck i butik

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige har många samarbeten med aktörer, organisationer och företag. Vi sponsrar och stödjer även event och tävlingar där vi i gott sällskap lyfter svenska råvaror, livsmedel och växter. Från Sverige sponsrar

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.