från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Märkningen Från Sverige firar 3 år!

Publicerad Aktuellt Företag I säsong Konsument Press

Nu firar ursprungsmärkningen Från Sverige 3 år! Med rekordhögt förtroende från svenska konsumenter och med mer än 9 300 märkta produkter underlättar märkningen valet för alla som letar efter livsmedel med svenskt ursprung i butiken.

– Vi är stolta och glada för det förtroende som konsumenterna visar. Och över alla företag som ursprungsmärker sina svenska produkter för att möta konsumenternas efterfrågan, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Mer än 170 företag använder idag ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

– I butiken underlättar det för konsumenterna att göra medvetna val. Klimat- och miljöfrågorna står högt på agendan och de svenska bönderna, odlarna och vår inhemska livsmedelsindustri är viktiga anledningar att välja svenskt.

Den som rest med SJ:s tåg genom Sverige under våren har kunnat se årets kampanj för ursprungsmärkningen Från Sverige. Här förklaras märkets kriterier: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.

– Det är en kampanj som resenärerna verkligen gillat och uppmärksammat, säger Maria Forshufvud. Tåg erbjuder tid att läsa och vi har då valt att berätta om vad svensk uppfödning, odling och livsmedelsindustri står för – öppna landskap, biologisk mångfald, arbetstillfällen, friska djur och hållbarhet är några av de svenska mervärden som lyfts fram. Det är budskap som Svenskmärkning också kommunicerar på bred front i många andra kanaler under 2019.

Välkänd märkning

Ursprungsmärkningen är välkänd bland konsumenter. Det framgår av senaste attitydundersökningen som visar en kännedom på 84 procent för märkningen Från Sverige och på mycket högt förtroende (78 procent) bland konsumenterna.

Vad står näst på önskelistan?

– Fler butiker med tydlig skyltning om produkternas ursprung. Tänk att i butik mötas av fint ursprungsskyltade Från Sverige-märkta frukt- och grönsakstorg, eller en mejeridisk som visar ursprung på hyllkanterna. Vi vet att konsumenterna vill ha tydlig kommunikation. Åtta av tio konsumenter tycker att märkningen är viktig och att den underlättar när de handlar mat. Självklart ska det också märkas i butikerna.

 


Ursprungsmärkningen Från Sverige fyller tre år i april 2019. Initiativet till märkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF som gemensamt bildade bolaget Svenskmärkning AB, som äger och förvaltar märket.

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.