från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Första färsen av 50% nötkött och 50% grönsaker

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Axfood är först med att i stor skala lansera en färs av lika delar nötkött och grönsaker. Färsen Nöt & Grönt säljs under Axfoods egna varumärke Garant och har bara hälften så stort klimatavtryck* som vanlig nötfärs. Nöt & Grönt är märkt med Kött från Sverige-märkningen och Nyckelhålet, är betydligt billigare än övrig nötfärs och lanseras i samarbete med Generation Pep som arbetar för bättre hälsa för unga.

Nöt & Grönt

Pressmeddelande Axfood 310523

– Det här är en smart och hälsosam lösning för köttfärsälskaren som vill fortsätta laga mat som vanligt och på ett enkelt sätt nära halvera sitt klimatavtryck, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Nöt & grönt

Med Nöt & Grönt blir det enkelt för både barn och vuxna att äta mer grönsaker. Färsen är något mjukare än vanlig köttfärs och fungerar utmärkt till populära vardagsrätter såsom köttfärssås, lasagne och tacos. Inblandningen av grönsaker gör färsen mer saftig och fyllig. Nötköttet i färsen kommer från svenska gårdar och bär därför Kött från Sverige-märkningen. Även morötterna är svenska. Produkten är Nyckelhålsmärkt, vilket innebär att det är ett hälsosamt val.

Näringsrik och hälsosam mat är avgörande för barns utveckling och hälsa. Tillsammans med Generation Pep lanserar nu Axfood den första färsen i sitt slag. Årets Pep-rapport, en av de mest heltäckande granskningarna av barn och ungdomars hälsa i Sverige, visar att endast fyra av tio svenska barn och ungdomar äter grönsaker varje dag.

– Vi vet att de allra flesta föräldrar idag är medvetna och vill göra ett mer hälsosamt val, men att det både kan vara kostsamt och svårt att få i barn grönsaker. Med en populär produkt som till hälften innehåller grönsaker och dessutom är billigare än vanlig nötfärs blir det lättare att göra rätt för väldigt många, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Nästan halverad klimatpåverkan

Matproduktionen står för cirka en tredjedel av den globala klimatpåverkan och kött är generellt det livsmedel som har högst klimatpåverkan per kilo. Förra året konsumerade svensken i genomsnitt 50–55 kilo kött per person, en ökning sedan föregående år. Den höga köttkonsumtionen påverkar såväl klimat, vatten- och markanvändning som biologisk mångfald negativt. Att minska köttkonsumtionen till förmån för ökad konsumtionen av grönsaker och vegetariska alternativ är därför bra för både miljö och människa.

Ett av Axfoods strategiska hållbarhetsmål är att verka för en mer hållbar produktion och konsumtion av mat genom att årligen minska klimatpåverkan per kilo såld mat genom en förändrad försäljningsmix. Med Nöt & Grönt kombineras ett prisvärt och mer hälsosamt köttalternativ med betydligt lägre klimatpåverkan. Genom att färsen till hälften innehåller blomkål och morötter nästan halveras färsens klimatavtryck* jämfört med nötfärs.

– Vår nya färs är ett konkret exempel på en innovativ, hållbar och prisvärd vara som hjälper konsumenten till lägre klimatpåverkan utan att för den skull behöva välja bort köttet helt, göra avkall på smakupplevelsen som många vill åt eller vara svårare att tillaga. Dessutom är priset väsentligt lägre än för vanlig nötfärs, säger Hans Bax, affärsområdeschef egna affärer på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

Nöt & Grönt lanseras brett under vecka 22 hos såväl Willys som Hemköp, Tempo och City Gross över hela landet. Inom kort kommer även Axfoods matkasseföretag Middagsfrid att använda den i sina recept. Färsen placeras bredvid vanlig nötfärs i butikerna och kommer med dagens prisläge ligga omkring 25 procent lägre i pris än nötfärs.

*Klimatavtrycket är taget från RISE klimatdatabas för livsmedel och uppgår till cirka 28 CO2e per kilo för svensk nötfärs och cirka 14,2 CO2 för Nöt & Grönt (som består av hälften svensk nötfärs och hälften grönsaker i form av lika del svenska morötter och fransk/belgisk blomkål).

Ta del av hela pressmeddelandet här


Mer information

Ta del av recept, inspiration och läs mer inne hos Garant

Läs mer om märkningen Kött från Sverige

Företagen som märker med ursprungsmärkningen Från Sverige

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.