från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Det gör vi under Från Sverige-veckorna & 10 tips!

Publicerad Företag Nyheter för företag

Upptakten inför Från Sverige-veckorna pågår! Butiker börjar skyltas upp inför den 20 september till 3 oktober då veckorna hålls. Butiksmaterial skickas ut till de som beställt. Annonser produceras, artiklar skrivs, digitalt material tas fram, PR-byrån aktiverar. Här ser du vad vi gör, saker vi vet att andra gör, och vad du kan göra!

Uppskyltning med Från Sverige i butikerna igång!

I år kommer kunderna vägledas till Från Sverige-märkta produkter i ännu fler butiker runt om i landet. Vi har dubblat antalet butiker som vi låter skylta upp jämfört med 2020. Det är butiksmaterial som kan sitta uppe året runt och därmed gör nytta under lång tid.

600 butiker inom ICA, Coop, Hemköp och samtliga City Gross-butiker skyltas upp vecka 34 till 37 av Svenskmärkning, genom Retail House. Samtliga kommer vara uppskyltade och klara inför Från Sverige-veckorna. Responsen från butikerna är positiv, och butikslistan ser du i Från Sveriges-veckornas Teamsgrupp, eller ta kontakt med oss.

Lidl skyltar själva upp sina drygt 200 butiker med Från Sveriges butiksmaterial, och de använder även kampanjmaterialet med pallsvep, för extra synlighet.

Blomsterlandet skyltar upp sina 65 butiker runt om i hela Sverige.

Till detta tillkommer aktiviteter märkesanvändande företag gör i butikerna och det enskilda butiker genomför!



Företagen skyltar upp — skicka bilder till oss!

Runt 30 märkesanvändande företag, från de flesta kategorier, har beställt det kostnadsfria butiksmaterialet och Från Sverige-veckornas kampanjmaterial med pallsvep och skyltar för att visa vägen till sina produkter i butik. Det är en ökning från förra årets pilotvecka och vi ser fram emot att få foton mejlade från skyltningarna — vi är så nyfikna på hur det ser ut!


välja svenskt

Nya samarbeten med MatHem och Mat.se

På Från Sverige är vi glada över det utvecklade samarbetet med MatHem och Mat.se, där båda är aktiva under Från Sverige-veckorna. Bland annat:

Mat.se har lanserat en shop för svenskproducerade produkter — den heter Från Sverige. De har banners på sidan om Från Sverige och gör även ett quiz för Från Sverige som vi har tagit fram grunden för. Vi finns också med i deras nyhetsbrev som kommer ut 2 ggr under perioden.

MatHem lyfter artiklar med attraktiva priser på topp, och har dessutom en banner på plats 1 som länkas till en undersida med Från Sverige-artiklar där du bland annat kan sortera på Från Sverige och Kött från Sverige.


Vi skyltar upp med adshels utomhus över hela landet. 

Adshels i hela landet, annonser, egna kanaler…

Förutom att vi står för det kostnadsfria butiksmaterialet till de företag och butiker som beställer, och låter skylta upp 600 butiker inom ICA, Coop, Hemköp och City Gross, gör vi bland annat följande:

  1. Från Sverige kommer synas på 1.125 stycken Adshel Supermarket utomhusskyltning över hela landet under vecka 39. Kampanjen sker i direkt anslutning till butikernas entréer och parkeringsplatser, gator och torg för att påverka konsumenten på väg in i butik.
  2. Pressmeddelande till fack- och dagspress samt etermedia.
  3. Pressbearbetning, både lokal press i Sverige men också mot fackpress. Klart är att Gourmet skriver och skapar utlottning av en matkasse med Från Sverige-märkta varor. Roligt tycker vi!
  4. Mat.se har vi bokat Från Sverige-banners på startsida mellan 17 – 24 september (v 38) och de matchar med kommunikation på andra ytor.
  5. Från Sverige-resan i Land berättar om Från Sverige-veckorna, det är ett helt uppslag som kommer ut den 24 september (v 38)
  6. Tidningen Fjäderfä publicerar vad äggindustrin gör
  7. Våra egna kanaler publicerar bland annat artiklar som: ”Tre frågor! Vad gör företagen? Vad gör butikerna?”, ”Från Sverige-märkt i hela kundvarvet!”, ”Svenska mervärden”, ”Självförsörjningsgrad”, ”Svenska råvaror – all världens mat”.
  8. Våra sociala medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, kommer gå varma med Från Sverige-veckorna och aktuella ämnen och initiativ.
  9. Vi har även en tävling i sociala medier om en matkasse, som ni gärna får dela!
  10. Det finns ett quiz som ni kan använda i era kanaler, kontakta [email protected] om det

Från Sverige-veckan 2020

Vi lyfter märkesanvändare i våra kanaler, här är en artikel om Butikerna och  Förtagen under Från Sverige-veckan 2020.

3 frågor! Vi ser fram emot ditt svar!

Vi ser fram emot fler svar på de tre frågorna vi skickat ut, så att vi kan lyfta vad som händer under veckorna.

  1. Vad gör ni i butik och övrig kommunikation i samband med Från Sverige-veckorna?
  2. Varför har ni valt att ursprungsmärka era produkter med Från Sverige?
  3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

Det räcker med ett par meningar per fråga. Mejla svaren till [email protected] senast vecka 35 så att de kommer med!


Hela kundvarvet & temadagar

Vi kommunicera att Från Sverige-märkta produkter finns i hela kundvarvet. Vi knyter temadagar till det, som ni kan använda mer specifikt i er kommunikation eller om ni har något ni vill att vi tar med oss de dagarna. Några märkesanvändare har redan visat intresse. Hör av er om ni har någon information, aktivitet, pressmeddelande, undersökning eller liknande så planerar vi in det!

Temadagarna är

  • Måndag 20 sept: Utmärkta frukt, bär, grönsaker, växtbaserat och svamp
  • Onsdag 22 sept: Utmärkt bröd och annat bakat
  • Fredag 24 sept: Utmärkt kött och chark
  • Söndag 26 sept: Utmärkt i frysen
  • Tisdag 28 sept: Utmärkt kolonial, mjöl, gryn, socker, inlagt, sylt och mycket mer
  • Torsdag 30 sept: Utmärkta ägg, fisk, skaldjur, fågel
  • Lördag 2 okt: Utmärkta ostar och mejerier

10 tips på vad du kan göra!

  1. Svara på ”3 frågor” och mejla dem till [email protected], under vecka 36
  2. Berätta om dina initiativ för oss om du har något vi kan lyfta på temadagarna
  3. Kommunicera Från Sverige-veckorna i dina kanaler!
  4. Tagga oss i sociala kanaler med #frånsverige i sociala medier. Dela era initiativ och vet du redan nu att ni kommer göra något, säg till. Du kan även använda taggarna #köttfrånsverige, #mjölkfrånsverige och #frånsverigeveckorna.
  5. Ladda ned digitalt material och använd det i dina digitala kanaler. Mejla [email protected] om du saknar något.
  6. Använd Från Sveriges införsäljningsfilm för att uppdatera och peppa personalen och organisationen. Finns i kort och lång version. I den långa får du mer fakta om vad märkningen står för och fler siffror från attitydmätningen kring svenska råvaror och livsmedel.
  7. Beställ material & ladda ned pdfer om du saknar något /länkar/
  8. Tipsa din butik, om de inte skyltar upp, att de exempelvis kan beställa det här butikspaketet
  9. Sprid Från Sverige-Quizet på det sätt som passar er. Mejla [email protected]
  10. Skylta upp produkter i butiken, fota och mejla bilderna till [email protected]

Se införsäljningsfilmen om varför du ska skylta upp och kommunicera ursprungsmärkningen under Från Sverige-veckorna — och alla veckor!


Utvärdering startar vecka 40

Måndag den 4 oktober startar en kampanjmätning genom Demoskop för att utvärdera hela insatsen. Har konsument sett kampanjen, förstått innebörden och handlat? Vi kommer även ställa frågor till er, så att vi kan se hur veckorna fungerat och vad som kan vässas ytterligare inför nästa års Från Sverige-veckor.

Boka in Från Sverige-veckorna 2022!

Vi har efter mycket eftertanke landat i att Från Sverige-veckorna ligger kvar vecka 38 och 39 2022. Välkomna att boka in veckorna redan nu!
Vi kommer även fortsätta Blomveckor Från Sverige efter den lyckade piloten i år. De blir vecka 23 och 24 2022.


Ta gärna kontakt!

— Om du har tips eller frågor, vill skicka in bilder, beställa kompletterande material eller har funderingar kring Från Sverige-veckorna är du varmt välkommen att kontakta mig på lotta.hovhammar@svenskmärkning.se, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning.

Vi ses och syns i butiken!


Målsättning för Från Sverige-veckorna är att

  • Göra det enkelt för konsument att välja Från Sverige-märkt​a produkter
  • Öka synligheten i butikerna under de två veckorna 38 & 39​
  • Öka uppskyltning i butiker totalt med basmaterial ​som används året runt
  • Öka den totala försäljningen ​av svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter
  • Skapa utrymme för samarbete mellan märkesanvändare och handeln​
  • Uppmuntra till att synliggöra de ursprungsmärkta produkter konsumenterna efterfrågar
  • Tydliga och enkla budskap
  • Titta efter märket när du handlar!​
  • Välj svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter!​
  • Koppla ihop märket med vad det står för: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige och de mervärden som medföljer
  • Tema ”Handla utmärkt!” ​

Mer information

Ladda ned digitalt material!

Beställ och ladda ned butiksmaterial

Se filmen om Från Sverige-veckorna — Därför skyltar vi upp!

Låt märket jobba! Så använder du märket i butik

Använd märket i marknadsföring och kommunikation!

Företagen som märker med ursprungsmärkningen Från Sverige

 

Hyllkantsetikett_odlat_vaxter_gron

Vikskylt_vit

Vikskylt_odlat_vaxter_gron

 

 

 

 

Relaterade inlägg

minismörgåstårta

Mackanskost tipsar – minismörgåstårta till påsk

Nu till påsk tipsar så tipsar Marcus Frank att njuta av den älskade smörgåstårtan i en ny variant – som minitårta! Här kan du se när Marcus gjorde sin minismörgåstårta och ta del av receptet.

Lavina Årets Pelargon

Sunrice Lavina är Årets Pelargon 2024

Årets Pelargon 2024 är här! Den heter Lavina och har täta blomställningar i vackra toner av violett som för tankarna till ljus lavendel. Titta efter märket Från Sverige när du väljer pelargon!

Svenskt står starkt i både attityd och handling

Nu är Attitydmätning 2024 här som tagits fram av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning — en undersökning om kännedom, kunskap och attityder till ursprung på råvaror och livsmedel.