från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Företag och butiker bjuds in till Från Sverige-veckorna

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Nu bjuds butikskedjor och företag som använder Från Sverige-märkningen in för att planera Från Sverige-veckorna 2021. Syftet är att gemensamt lyfta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter så att det blir ännu enklare för konsumenten att välja de varor de efterfrågar.

Pressmeddelande 31 mars 2021

Från Sverige-veckorna 2021 — vecka 38 och 39

Under vecka 38 och 39 lyfts Från Sverige-märkta produkter för att hjälpa konsumenterna att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter när de handlar i butiken, i e-handeln och på restaurangen. Efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter är stort. Förra året genomförde Svenskmärkning med kort framförhållning Från Sverige-pilotvecka i oktober tillsammans med märkesanvändande företag och butikskedjor med lyckat resultat.

— I år det dags att gå skarpt med två veckor, där vi tillsammans lyfter de produkter som märks med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Det blir veckorna 38 och 39, det vill säga måndagen den 20 september till söndag 3 oktober, som den frivilliga ursprungsmärkningen och märkta produkter exponeras extra mycket, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning.

Syfte med Från Sverige-veckorna

Syftet med veckorna är att tillsammans med märkesanvändande företag och butikskedjor, gemensamt manifestera och öka synligheten på Från Sverige-märkta varor i butik, i e-handeln och på restaurang. Detta dels för att göra det enkelt för konsumenterna att göra medvetna val av svenskproducerade varor, dels för att låta företag som ursprungsmärker sina produkter att visa den bredd och stora utbud av varor de erbjuder. Dagligvarubutiker kommer även erbjudas att få sina butiker uppskyltade med Från Sveriges butiksmaterial, för att vägleda kunderna och samtidigt visa att de har ett stort utbud av svenskproducerade produkter i kundvarvet.

Mer information om Från Sverige-veckorna

Ett första uppstartsmöte har dragit igång planeringen. Även i år erbjuds märkesanvändare kostnadsfritt butiksmaterial och kampanjmaterial för att skylta upp produkter och butiker.

Om ditt företag är intresserade av att delta eller har frågor, kan du läsa mer om Från Sverige-veckorna 2021 på frånsverige.se eller gå in via länken nedan.

En produkt med Från Sverige-märkningen lever upp till kriterierna odlad eller född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.
Bakom Från Sverige-märkningen står Svenskmärkning AB, som ägs gemensamt av livsmedelsbranschen genom Livsmedelsföretagen, LRF och Svensk Dagligvaruhandel.


Mer information

Uppstart för Från Sverige-veckorna 2021

Företag som märker med Från Sverige

 

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.