från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Företag och butiker bjuds in till Från Sverige-veckorna

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Nu bjuds butikskedjor och företag som använder Från Sverige-märkningen in för att planera Från Sverige-veckorna 2021. Syftet är att gemensamt lyfta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter så att det blir ännu enklare för konsumenten att välja de varor de efterfrågar.

Pressmeddelande 31 mars 2021

Från Sverige-veckorna 2021 — vecka 38 och 39

Under vecka 38 och 39 lyfts Från Sverige-märkta produkter för att hjälpa konsumenterna att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter när de handlar i butiken, i e-handeln och på restaurangen. Efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter är stort. Förra året genomförde Svenskmärkning med kort framförhållning Från Sverige-pilotvecka i oktober tillsammans med märkesanvändande företag och butikskedjor med lyckat resultat.

— I år det dags att gå skarpt med två veckor, där vi tillsammans lyfter de produkter som märks med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Det blir veckorna 38 och 39, det vill säga måndagen den 20 september till söndag 3 oktober, som den frivilliga ursprungsmärkningen och märkta produkter exponeras extra mycket, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning.

Syfte med Från Sverige-veckorna

Syftet med veckorna är att tillsammans med märkesanvändande företag och butikskedjor, gemensamt manifestera och öka synligheten på Från Sverige-märkta varor i butik, i e-handeln och på restaurang. Detta dels för att göra det enkelt för konsumenterna att göra medvetna val av svenskproducerade varor, dels för att låta företag som ursprungsmärker sina produkter att visa den bredd och stora utbud av varor de erbjuder. Dagligvarubutiker kommer även erbjudas att få sina butiker uppskyltade med Från Sveriges butiksmaterial, för att vägleda kunderna och samtidigt visa att de har ett stort utbud av svenskproducerade produkter i kundvarvet.

Mer information om Från Sverige-veckorna

Ett första uppstartsmöte har dragit igång planeringen. Även i år erbjuds märkesanvändare kostnadsfritt butiksmaterial och kampanjmaterial för att skylta upp produkter och butiker.

Om ditt företag är intresserade av att delta eller har frågor, kan du läsa mer om Från Sverige-veckorna 2021 på frånsverige.se eller gå in via länken nedan.

En produkt med Från Sverige-märkningen lever upp till kriterierna odlad eller född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.
Bakom Från Sverige-märkningen står Svenskmärkning AB, som ägs gemensamt av livsmedelsbranschen genom Livsmedelsföretagen, LRF och Svensk Dagligvaruhandel.


Mer information

Uppstart för Från Sverige-veckorna 2021

Företag som märker med Från Sverige

 

Relaterade inlägg

Låt märket jobba i din marknadsföring!

Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Här får du tips!

Rekordhögt förtroende för livsmedelsindustrin

91 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende 2013.

Allt enklare att se ursprung på mat & dryck i butik

Idag tycker fler än 4 av 10 (40%) att det är enkelt att se ursprunget, jämfört med knappt 25% när Från Sverige etablerades 2016. Det visar den nya undersökningen från Demoskop.