från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Födelsedag för välkänd femåring — Från Sverige

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

På bara fem år har ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige nått en varumärkeskännedom på 84%, 200 märkesanvändare är anslutna och nära 10 800 produkter är idag godkända för märkning. Totalt omsätter de märkta produkterna över 20 miljarder kronor. 

Pressmeddelande 2021 04 20


Ett mål för märkningen är att göra det enkelt för konsumenten att välja svenska råvaror, livsmedel och växter i butik, vilket undersökningar visar har ökat från knappt 25% till 40% sedan märket lanserades 2016. Allt detta hade inte varit möjligt utan en enad och engagerad bransch, ett fantastiskt team och alla märkesanvändare.

 

Det började vid lanseringen den 20 april 2016 när dåvarande landsbygdsminister Sven-Erik Bucht klippte banden för de första märkta produkterna. Startsträckan i förberedelserna för den frivilliga ursprungsmärkningen var lång, men efter lanseringen har utvecklingen gått snabbt.

Sedan dess har Från Sverige-märkningen tagit för sig alltmer i butikshyllorna. Svenskmärknings regelverk har utvecklats och kravet på transparens gentemot konsumenterna är stark. Under åren har kriterierna utvecklats och inkluderar nu även kategorier som exempelvis fisk, dryck, vilt samt restauranger. Idag kan alla kategorier av livsmedel och växter märkas med svenskt ursprung under förutsättning att produkterna lever upp till reglerna.

Att ständigt vara relevant

—Jag får ofta frågan om hur många produkter kan man märka, och svaret blir klassiskt — hur långt är ett snöre. Så länge det finns ett intresse hos konsumenten att göra medvetna val och välja svenskt och så länge som vi har ett innovativt lantbruk och livsmedelsproduktion så har märket en viktig funktion på marknaden, säger Ulrika Ekström ny VD på Svenskmärkning sedan 2021.

—Vi har en vision att Från Sverige-märkt ska vara det självklara valet vid alla måltider och i alla miljöer. För att lyckas med det får arbetet i Svenskmärkning aldrig sluta vara relevant. Branschen förändras och förnyas ständigt och vi behöver hålla örat mot rälsen samtligt som vi tittar mot horisonten. Att jobba både med det som är aktuellt här och nu med kommunikation av märket parallellt med regelöversyn för morgondagens produkter är det som jag tror är viktigast framöver. Jag ser fram emot spännande år tillsammans med mina duktiga kollegor och insiktsfulla ägare, säger Ulrika Ekström.

Vi vill tacka alla konsumenter, företag och samarbetspartners som är med på resan att lyfta Sveriges råvaror, livsmedel och växter!

Vi ser fram emot ett utmärkt nytt år!
Teamet på Svenskmärkning 


Mer information

Svenskmärknings ägare berättar om de 5 första åren

Företag som märker med Från Sverige-märkningen

 Födelsedag för välkänd femåring — Från Sverige

Tidslinje Från Sverige — 2016 till 2020

Demoskop 2021: Allt enklare att se ursprung på mat & dryck i butik

Vill du också ursprungsmärka? Så här gör du

Från Sverige Sponsrar

Om Svenskmärkning


Från Sverige bakelseFrån Sverige-bakelsen!

Inför Från Sverige-märkets 5-årsdag bad vi Martin Isaksson, en av Sveriges främsta konditorer, att skapa en Från Sverige-bakelse av svenska råvaror. Nu är den här — bakelsen som smakar svensk sommar med blåbär som grundsmak. Om Från Sverige-bakelsen


Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.