från sverige

Tillbaka

Efter torkan – konsumenten villig betala mer för maten

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Betalningsviljan för svenskproducerad mat har ökat markant efter sommarens torka. Torkan är en av årets större händelser som berörde många. Detta visar en undersökning som Novus genomförde under oktober på uppdrag av Landshypotek Bank.

Pressmeddelande Landshypotek Bank 18 december 2018. 

Av de tillfrågade svarar 9 av 10 att de kan tänka sig betala mer för svenskproducerad mat. Två av tre kan tänka sig att betala upp till 25 procent mer för maten. För 4 av 10 är det just torkan som fått betalningsviljan att öka.

Nyligen har det första krisstödet från staten börjat betalas ut till svenska bönder efter sommarens torka. Torkan slog hårt mot lantbrukets skördar och fick konsekvenser för djurhållningen. För många lantbrukare kan det bli ett tufft år ekonomiskt och priserna i affären kan komma att öka. Men med torkan fick också allt fler upp ögonen för svenska lantbruket.

En ny undersökning från Landshypotek Bank visar att för 4 av 10 har betalningsviljan ökat på grund av torkan. 9 av 10 svarar att de är villiga att betala mer för svenskproducerad mat än vad de gör idag. Två av tre kan tänka sig att betala upp till 25 % mer för svenskproducerat kött, mejerivaror och grönsaker.

– Det är positivt att betalningsviljan för svenskproducerad mat tycks ha ökat efter den här sommaren. Hur stor påverkan torkan kommer ha på ekonomin och prisnivåerna är ännu osäkert, men svenska konsumenter tycks ha ökat förståelsen både för svenska lantbrukares viktiga roll i samhället och de positiva konsekvenserna av att köpa svenskt, säger Per Lindblad, VD på Landshypotek Bank.

Den svenska matimporten har ökat stadigt de senaste 20 åren och idag står den för hälften av den totala konsumtionen. Intresset för svenskproducerat har dock växt och svenska folket vill se en annan utveckling. I en Novus-undersökning från 2017 svarade 8 av 10 att Sverige borde öka sin självförsörjning av livsmedel och ungefär var femte svarade att Sverige borde vara helt oberoende av importerat livsmedel.

Novus Sverigepanel – oktober 2018

Se hela rapporten

För nedbrytningar i betalningsviljan för kött, mejeri, frukt och grönsaker – se hela rapporten: Landshypotek Bank svenskproducerad mat rapport och resultat 2018

Undersökningen genomfördes 18 till 24 oktober 2018 och omfattade 1024 webbintervjuer. Deltagarfrekvensen är 59 %. Enligt Novus är undersökningen åsiktsmässigt representativ och slutsatserna gäller hela populationen.

För ytterligare information:
Sofie Essayh, kommunikatör och presskontakt, Landshypotek Bank, 070-285 13 63, [email protected]


Mer information

Stadshypotek Bank Press & nyheter

Företag som ursprungsmärker med Från Sverige

 

Aktuellt

Ungdomsbarometern: 68% anser att svenskt är viktigast

Ungdomsbarometerns nya undersökning visar att hela 68% av svenska ungdomar i åldrarna 15-24 år anser att det viktigast är att köttet och maten de handlar är svenskproducerad.

Korvfestivalen publiksuccé med utmärkt korv

Korvfestivalen besöktes av tusentals korvälskande, nöjda och mätta besökare. Vi var på plats med märket Kött från Sverige som stolta sponsorer med Svenskt Kött och LRF.

Nu rullar märket genom #öppnalandskap

Sedan nyår använder vi hashtags för att lyfta svenska mervärden du får på köpet när du väljer svenskt. Nu rullar vi ombord på SJ genom ett av dem: #öppnalandskap.