från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Det här gör butikerna under Från Sverige-veckan!

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

"Handla utmärkt!" är temat för Från Sverige-veckan den 3-11 oktober. Från Sverige skyltar upp cirka 300 butiker inom ICA, Axfood och Coop, några butiker beställer material själva och andra butikskedjor skyltar upp Från Sverige-veckan i samtliga sina butiker. Bland de senare märks City Gross, Lidl och Blomsterlandet, vi bad dem berätta om satsningen.

FRån Sverige-veckan 2020 i butik

City Gross — hur många svenska varor har du i din korg?

– På City Gross är vårt svenska sortiment en stor del av vårt varumärke och en Från Sverige-vecka är en bra plattform för oss där vi kan lyfta det lite extra. Det är också ett sätt för oss att uppmärksamma våra kunder på alla fördelar som finns med att välja svenskt. I år kommer vi att göra en insats både i butik och digitalt där vi vill uppmana våra kunder att tänka till kring hur många svenska varor de har i sin kundkorg och samtidigt peka dem rätt i butik till vårt svenskmärkta sortiment, exempelvis genom att lyfta vårt svenska butiksstyckade kött som vi är väldigt stolta över. Vi kommer även att lyfta fram svensk frukt och grönt med Från Sveriges pallsvep i alla våra butiker.

Anders Wennerberg, VD City Gross


Lidl — lyfter sina nära 200 Från Sverige-märkta produkter

– Vi har alltid ett stort fokus på att lyfta vårt växande svenska sortiment, men under Från Sverige-veckan satsar vi extra på att synliggöra våra produkter med märkningen Från Sverige. Det är dels genom butiksskyltning och i vårt reklamblad men också genom pressbearbetning och innehåll i våra egna kanaler. Vi är stolta över våra nära 200 produkter med Från Sverige-märkning, den gör det lätt för våra kunder att snabbt hitta sina svenska favoriter. Under våren tecknade vi dessutom avtal med knappt 50 nya leverantörer från hela Sverige, och fick på så sätt ett fint tillskott till vårt svenska sortiment. Att vi nu lyfter Från Sverige-produkterna är ett bra komplement till vår pågående kampanj, Destination Lidl, där vi hyllar våra nya svenska leverantörer.

Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl


Blomsterlandet – alla 61 butiker & kanaler, fokus 4 produkter

– Våra kunder kommer redan på avstånd att se Från Sverige-märket på butiksfasaden, mötas av det i entrén för att det sedan fortsätter in i butikerna. Exponeringen och skyltningen den här veckan är en viktig del av arbetet i våra butiker. Vi följer upp och får ut budskapet till kunderna genom att skicka nyhetsbrev till våra kundklubbsmedlemmar och vi gör inlägg på våra sociala medier. Under kampanjveckan har vi valt ut fyra produkter att fokusera lite extra på. Det är höststjärnor, linspeperomior, prydnadspumpor och snittliljor. Produkterna vi har valt att fokusera på är produkter som kunderna kan njuta av både utomhus, i vas och i ett fönster eller på nån annanstans i rummet. Vi tycker det är viktigt med närproducerat och svensk produktion så det känns jättefint att göra ett nedslag där vi lyfter Från Sverige-märkningen.

Erica Dahlqvist, Marknadskoordinator Blomsterlandet


Från Sverige skyltar upp 300 butiker: ICA, Hemköp och Coop

Under veckorna kring Från Sverige-veckan blir 300 butiker inom ICA, Axfood och Coop uppskyltade med Från Sveriges butiksmaterial — från Luleå i norr till Ystad i söder. En del väljer även att ta fram eget material som lyfter svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter.



Tack för ett utmärkt engagemang för råvaror, livsmedel och växter Från Sverige!


Beställ butiksmaterial Från Sverige

Beställt skyltmaterial till butiken!

Många butiker har själva beställt butiksmaterial och butikspaket direkt på sidan Beställ & ladda ned på frånsverige.se, något som kan göras både inför Från Sverige-veckan och som en generell uppskyltning som kan sitta uppe året om. Det finns även filmer och bilder att ladda ned för användning i egna kanaler. Både butiker och företag som använder märkningen kan beställa Från Sveriges butiksmaterial.


Från Sverige-veckan 2020

Det gör företagen i butikerna under Från Sverige-veckan!

Vi frågade SIA Glass, Nybergs Deli, Kiviks Musteri, Leksands Knäckebröd, Frebaco och KLS Ugglarps vad de gör i butikerna under Från Sverige-veckan.


Mer information

Kraftfull butikssatsning med Från Sverige-märkningen

Skylta upp Från Sverige-veckan — låt märket jobba i butiken!

Företag & Butiker: Beställ och ladda ned butiksmaterial här!

 

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.