från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Coop om hållbar matglädje på Från Sveriges Instagram

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument Nyheter för företag

Coop har nyligen blivit utsedda till Sveriges grönaste och även mest hållbara varumärke och just hållbarhetsfrågor är något kedjan arbetat med länge. När Coop ska gästa Från Sveriges Instagram under nästa vecka är det hållbarhetschef Louise König som berättar mer om Coops arbete och varför märkningen Från Sverige är viktig för dem.

Louise König utsågs till Sveriges bästa hållbarhetschef 2017 av Aktuell hållbarhet.

– Under det året arbetade vi med vårt kunderbjudande i form av ekologiska, miljömärkta, rättvisa och hälsosamma varor. Och är produkten från Sverige ser vi det som en extra bonus. Vi har även arbetat mycket med djurvälfärdsfrågan och för en minskad antibiotikaanvändning, berättar Louise.

Hur tänker ni på Coop kring ursprungsmärkningen Från Sverige?

– Vi var med från början för att få till stånd en ursprungsmärkning i Sverige. Anledningen till att vi satsade på detta var att vi hade sett hur populär den tidigare ursprungsmärkningen för kött, ”Svenskt kött” var hos våra kunder. Vi visste att de gärna ville ha en bredare ursprungsmärkning.

Vilka fördelar ser ni med att lyfta fram svenska produkter?

– Det är något som våra kunder efterfrågar och då särskilt färskvaror. De vill gärna köpa produkter inte bara från Sverige, utan även mer lokalt än så. Gärna handla närodlade varor och också veta gårdsnamnen till exempel. Vi försöker gynna det lokala och våra butiker får köpa in 10% av sortimentet lokalt. Närodlat är en trend som växer.

Hur många Från Sverige-produkter finns i ert sortiment?

– I hela vårt sortiment finns nu totalt 850 olika produkter som är märkta med Från Sverige, Mjölk från Sverige eller Kött från Sverige.

Vilka är populärast?

– Färskvaror är populärast. Kunderna känner sig trygga med att de kommer från Sverige. De produkter med märkningen som vi säljer allra mest av är ägg, mejerier, bröd, köttbullar och falukorv.

Varför är Från Sverige-märkningen viktig för er och era konsumenter?

– Våra kunder vill helt enkelt köpa varor från Sverige och lokala varor och vi vill att de varorna ska vara lätta att hitta. Men alla konsumenter känner inte till att märkningen Från Sverige betyder att all produktion och förädling sker i Sverige. Det kan bero på att en del produkter också är märkta med flaggor, vilket kan vara förvillande. Så det är viktigt att informera konsumenterna om vad ursprungsmärkningen betyder.

Vad händer framöver hos er på Coop?

– Vi fortsätter med att öka antalet Från Sverige-märkta varor i den mån det är möjligt. Jag tror också att det är viktigt att berätta för våra kunder om vad Från Sverige innebär och står för. Jag tror att efterfrågan på ursprungsmärkt mat kommer att växa och även lokalproducerad mat från namngivna gårdar. Men vi behöver också lyfta smaken – det måste vi jobba med framöver. Kvaliteten och smaken måste alltid följa goda råvaror och här måste vi bli världsbäst!

Under vecka 16 är Coop gäster på Från Sveriges Instagram. 


Mer information

Läs mer om Coop

Läs mer om undersökningen där Coop blev utsedd till det mest hållbara varumärket i Sverige i den årliga undersökningen, Sustainable Brand Index.

Läs mer om Differ årliga undersökning där Coop utsågs till Sveriges grönaste varumärke.

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.