från sverige

Tillbaka

”Blommor är livsmedel för själen”

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Företag berättar

Vi odlar svenska kvalitetsväxter för svenska förhållanden, och därför är det naturligt för oss att använda märkningen Från Sverige, säger Nils Palmgren, vd för Mäster Grön. Även om Mäster Grön redan är ett välkänt varumärke, gör märkningen ursprunget ännu tydligare för konsumenterna. Först ut i butikerna är bollkrysantemum.

Med rötterna i 1950-talet är Mäster Grön idag en förening som består av 35 odlingsföretag i Skåne och Blekinge. Här odlas kruk- och utplanteringsväxter, perenner och plantskoleväxter. Dagligen förmedlas i genomsnitt 100.000 växter till butiker, blomstergrossister, gardencenter och offentlig miljö runt om i Sverige, vilket motsvarar nära 40 miljoner växter per år.

– Med märket Från Sverige vill vi visa att våra produkter är producerade under svenska förhållanden och är anpassade för svenska konsumenter. Det är något vi är stolta över, säger Nils Palmgren, vd för Mäster Grön. Svenska trädgårdsmästare vill profilera sig och visa att de har kvalitetsprodukter som tål att granskas. Mäster Grön har alltid varit en nyckelspelare när det gäller prydnadsväxter, och har med stort engagemang varit med och bildat tidigare märkningar. Därför är det naturligt att nu märka med den nya ursprungsmärkningen Från Sverige.

Vilka är fördelarna med att välja era svenskodlade växter?

– Vi har växtkulturer anpassade för svenska förhållanden. Det kan vara allt från hållbarhet i inomhusklimatet och husförhållanden men också härdighet utomhus. En lavendel från Holland behöver inte alls ha samma härdighet som en svenskodlad lavendel. Vi tar ansvar för vår odling och lyder under svensk lagstiftning och regelverk. Har svenska folket sagt att det ska odlas utifrån dem så är det det som gäller för oss.

Hur är intresset för växter och blommor i Sverige?

– Intresset är mycket stort. I tv visas trädgårdsprogram, det är blomstertips i morgonprogrammen, det finns blomsällskap och engagemang för kulturarv för blommor. Inom Mäster Grön utser vi Årets sommarblomma och vi står bakom Årets pelargon tillsammans med LRF Trädgård och Blomsterfrämjandet, med Nordiska Trädgårdar som samarbetspartner.

Hur är odlingskunskapen hos konsumenterna?

– Många kan mycket, men kunskapen är inte lika bra som förr. Dagens konsument köper ofta mer med ögonen än öronen. I det gamla bondesamhället fanns knep, som att man inte skulle sätta pelargonerna före mors dag. När kunskapen minskar är det väldigt viktigt att vi som fackbransch är ärliga och till exempel inte säljer petunior i början av april när det fortfarande är stor risk för frost. Vi känner till svenska växtförhållanden och har ett sortiment anpassat efter det. Det är nog därför man alltid har varit beredd att betala lite mer för svenskodlade växter.

Märket Från Sverige används mest på livsmedel och råvaror – varför också på växter?

– Vi hade en gammal lärare på Sveriges Lantbruksuniversitet Alnarp som sa att ”Blommor är livsmedel för själen” och det försöker vi på alla sätt visa. Ett liv utan blommor och växter är ett tråkigare liv. Mäster Grön har ett mångfacetterat uppdrag och med märkningen Från Sverige kan konsumenten enkelt identifiera svenska växter. Det känns bra.


Läs mer om Mäster Grön

Få inspiration från Blomsterfrämjandet

Mer om svenska prydnadsväxter

Aktuellt

Saga, Ingrid Marie och Elise – goda svenska äpplen

Lär känna Saga, Ingrid Marie, Rubinola, Elise och Santana. Det är fem svenska smakrika äpplen som är några av de du ska titta efter när du handlar i butiken. Här får du veta mer om hur de smakar.

Delikatesser Från Sverige på Dagligvarugalan 2017

Under Dagligvarugalan 2017 bjöd vi på svenska delikatesser från HKScan, SydGrönt, KLS Ugglarps, Jakobsdals, Falköpings Mejerier och Gällenäs Grönsaker.

Nyhetsmorgon – allt du behöver veta om äpplen

Äpple är en fantastisk råvara! Fredrik Eriksson lagar goda rätter och Henrik Stridh bjuder på kunskap, äppelprovning och tips om förvaring och beskärning av äppelträd.