från sverige

Tillbaka

”Blommor är livsmedel för själen”

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Företag berättar

Vi odlar svenska kvalitetsväxter för svenska förhållanden, och därför är det naturligt för oss att använda märkningen Från Sverige, säger Nils Palmgren, vd för Mäster Grön. Även om Mäster Grön redan är ett välkänt varumärke, gör märkningen ursprunget ännu tydligare för konsumenterna. Först ut i butikerna är bollkrysantemum.

Med rötterna i 1950-talet är Mäster Grön idag en förening som består av 35 odlingsföretag i Skåne och Blekinge. Här odlas kruk- och utplanteringsväxter, perenner och plantskoleväxter. Dagligen förmedlas i genomsnitt 100.000 växter till butiker, blomstergrossister, gardencenter och offentlig miljö runt om i Sverige, vilket motsvarar nära 40 miljoner växter per år.

– Med märket Från Sverige vill vi visa att våra produkter är producerade under svenska förhållanden och är anpassade för svenska konsumenter. Det är något vi är stolta över, säger Nils Palmgren, vd för Mäster Grön. Svenska trädgårdsmästare vill profilera sig och visa att de har kvalitetsprodukter som tål att granskas. Mäster Grön har alltid varit en nyckelspelare när det gäller prydnadsväxter, och har med stort engagemang varit med och bildat tidigare märkningar. Därför är det naturligt att nu märka med den nya ursprungsmärkningen Från Sverige.

Vilka är fördelarna med att välja era svenskodlade växter?

– Vi har växtkulturer anpassade för svenska förhållanden. Det kan vara allt från hållbarhet i inomhusklimatet och husförhållanden men också härdighet utomhus. En lavendel från Holland behöver inte alls ha samma härdighet som en svenskodlad lavendel. Vi tar ansvar för vår odling och lyder under svensk lagstiftning och regelverk. Har svenska folket sagt att det ska odlas utifrån dem så är det det som gäller för oss.

Hur är intresset för växter och blommor i Sverige?

– Intresset är mycket stort. I tv visas trädgårdsprogram, det är blomstertips i morgonprogrammen, det finns blomsällskap och engagemang för kulturarv för blommor. Inom Mäster Grön utser vi Årets sommarblomma och vi står bakom Årets pelargon tillsammans med LRF Trädgård och Blomsterfrämjandet, med Nordiska Trädgårdar som samarbetspartner.

Hur är odlingskunskapen hos konsumenterna?

– Många kan mycket, men kunskapen är inte lika bra som förr. Dagens konsument köper ofta mer med ögonen än öronen. I det gamla bondesamhället fanns knep, som att man inte skulle sätta pelargonerna före mors dag. När kunskapen minskar är det väldigt viktigt att vi som fackbransch är ärliga och till exempel inte säljer petunior i början av april när det fortfarande är stor risk för frost. Vi känner till svenska växtförhållanden och har ett sortiment anpassat efter det. Det är nog därför man alltid har varit beredd att betala lite mer för svenskodlade växter.

Märket Från Sverige används mest på livsmedel och råvaror – varför också på växter?

– Vi hade en gammal lärare på Sveriges Lantbruksuniversitet Alnarp som sa att ”Blommor är livsmedel för själen” och det försöker vi på alla sätt visa. Ett liv utan blommor och växter är ett tråkigare liv. Mäster Grön har ett mångfacetterat uppdrag och med märkningen Från Sverige kan konsumenten enkelt identifiera svenska växter. Det känns bra.


Läs mer om Mäster Grön

Få inspiration från Blomsterfrämjandet

Mer om svenska prydnadsväxter

Aktuellt

LRF firade 100 år med historiskt Framtidsmingel

LRF firar 100 år och bjöd in till ett historiskt framtidsmingel i Stockholm, där gästerna gjorde en resa i tid och rum från 1917 till 2017. Vi var på plats, berättade om märkningen och visade utmärkta råvaror, livsmedel och växter.

LRFs kampanj #jagbryrmig lyfter svensk mat

Nu startar LRFs kampanj Jag bryr mig / Tack för att du bryr dig med Emilia Astrenius Widerström som en av frontfigurerna. Med den vill Sveriges lantbrukare visa att hållbarhetsfrågorna både är viktiga och komplexa.

Svenskarna vill ha mer svenskt i matkassen

Enligt en stor undersökning av Livsmedelsföretagen vill svenskarna ha mer svenskt och ekologiskt i matkassen, och viktigast är att maten och drycken är producerad i Sverige.