från sverige

Tillbaka

Allt fler köper svensk mat i affären

Publicerad Aktuellt Företag I säsong Konsument Nyheter för företag Press

Sju av tio svenskar väljer helst svenskproducerad mat när de handlar. Kunderna efterfrågar även närproducerad mat i högre utsträckning. Det visar en färsk Sifo-undersökning som Ica och LRF genomfört.

72 procent av landets konsumenter säger att de brukar välja svenskproducerade livsmedel före livsmedel de tror är producerade i ett annat land. Det är en ökning med sex procentenheter jämfört med en liknande undersökning 2014.

Den främsta anledningen till att man väljer mat av svenskt ursprung är enligt undersökningen för att man ”värnar om svenskt lantbruk”. När det gäller hållbarhet väljer en majoritet av kunderna närodlat i så hög utsträckning som möjligt och äter mer grönsaker och gröna proteiner.

”Många mervärden med svenskt”

Att så många konsumenter vill betala mer för svenska livsmedel visar att Sveriges bönder ligger långt framme i hållbarhetsarbetet, konstaterar Palle Borgström, förbundsordförande i LRF.

– Att välja svenskt innebär många mervärden, som god djuromsorg, låg antibiotikaanvändning och bra miljöhänsyn. Allt detta medför också högre kostnader för bönderna. Att fler köper svenskt är viktigt för att vi ska kunna utveckla livsmedelsproduktionen i Sverige. Det ökande intresset för svenska livsmedel leder också till bättre ekonomiska förutsättningar för Sveriges livsmedelsproducenter, säger han.

Stora möjligheter framöver att erbjuda mer svenskproducerat

Sedan samarbetet med LRF inleddes har Ica ökat försäljningen av svensk mat.

– Det är glädjande att konstatera att så många konsumenter uppger att de medvetet väljer svenskproducerade livsmedel, det är ett kvitto att vårt samarbete har gett resultat. Undersökningen visar också att det finns stora möjligheter framöver att erbjuda än mer svenskt inom flera kategorier, säger Anders Svensson, vd på Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

Nätverk mellan bönder och handlare

2014 inledde Ica och LRF ett samarbete. Målet var att öka kunskapen om svensk mat, främja den svenska landsbygdens tillväxt samt öka utbudet av svenska varor i butikerna.

För att uppnå målen har under åren skapats nätverk och möten för att öka möjligheterna till affärer mellan bönder och handlare. Det har även tagits fram utbildningar för butiksmedarbetare om svenska mervärden.

Titta efter märket – lätt att välja svenskt!

När du ser märket Från Sverige, Kött från Sverige eller Mjölk från Sverige i butiken så vet du att varan är född, uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.


Källa: LRF, ICA, LAND Lantbruk

Läs mer här

 

Aktuellt

Unga vuxna rekordhög kännedom om märket

Unga vuxna: Rekordhög kännedom för Från Sverige

Hela 92% av unga vuxna, i åldern 18-35 år, känner till ursprungsmärkningen Från Sverige. Det är glädjande siffror för svensk livsmedelsindustri, handel, bönder och odlare.

Upprop för svenskt! 3 frågor till Fredrik Eriksson

Vi ställde tre frågor till Fredrik Eriksson, krögare, om samarbetet mellan svenska restaurangbranschen, dess grossister och företagen inom den gröna näringen.

ÅretsPelargon2020

Årets Pelargon 2020 – Tango Deep Rose With Eye

Årets Pelargon 2020 är en bedårande enkelblommande pelargon i intensiva färger som köps i de garden center, blomsterbutiker och i butiker online som säljer Årets Pelargon.